شما اینجا هستید

فرهنگی » گفت‌وگو با «سبحانی‌صدر» نویسنده کتاب پس از چهل سال
منبع : شیما ناصری

گروه فرهنگی- شیما ناصری

«حمید سبحانی‌صدر» نویسنده کتاب «پس از چهل سال» است که در کتاب خود رویکردی پژوهشی به وقایع تاریخی صدر اسلام و چرایی صلح امام حسن (ع) دارد.
طی سالهای اخیر در مورد اینکه آیا امام حسن (ع) امام صلح بوده و صلح را ترجیح داده است حرف‌های متفاوتی به گوش می‌رسد. از این‌رو برای روشن‌تر شدن وقایع تاریخی مرتبط با امام دوم شیعیان، درصدد برآمدیم که گفت‌و‌گویی کوتاه با نویسنده و پژوهشگر کتاب پس از چهل سال در مورد این موضوع بپردازیم.
«حمید سبحانی‌صدر» نویسنده کتاب‌هایی از جمله: «راهبرد اقتصادی پیامبر صلی الله علیه وآله» و «سیری در زندگی، اندیشه و آثار ملا محسن فیض کاشانی» در گفت‌وگو با «وطن روز» در مورد کتاب پس از چهل سال می‌گوید: «این کتاب ششمین کتابی است که نوشته‌ام و یکی از دلنشین‌ترین کتاب‌ها از نظر بنده است. چرا که محتوای آن دلنشین است. بنده پژوهش این‌کار را از سال ۹۳ در ذهن خودم ترسیم کردم و قلم زدن به اندازه دو ماه وقتم را بصورت شبانه‌روز گرفت تا یک کار پر احساس در عین حال علمی و پژوهشی از آب دربیاید.»
وی در ادامه می‌گوید: «حالا چرا از سال ۹۳ این به ذهن بنده خطور کرد؟ زمزمه تطبیق صلح امام حسن(ع) با مذاکرات هسته‌ای، باعث شد بنده به این سمت بروم. مکرر دیدیم به چندین مورد استناد کردند از جمله صلح امام حسن، به صلح حدیبیه در دهه ۸۰ و نیز مذاکره شب عاشورا امام حسین(ع) با عمربن‌سعد را نیز مطرح می‌کنند. اینان برای اینکه بخواهند برای خودشان، گفتمان سیاسی و دیپلماسی رخ داده‌شان یک وِجاهت شرعی پیدا کنند به سمت تطبیق می‌روند که این شدنی نیست و چرا شدنی نیست؟ چون واقعیت ماجرا این‌گونه که آنها تاریخ را هرگونه تمایل دارند تحریف و نقل می‌کنند.»


سبحانی‌صدر در مورد پس از چهل سال می‌گوید: «در این کتاب ما می‌گوییم «حوادث چهلمین حکومت پیامبر» و مخاطب از این عنوان حس می‌کند در مورد چهل سالگی انقلاب سخن می‌گوییم، در صورتی که هیچ‌گونه تطبیقی در آن نمی‌بینیم و با این تطبیق باعث می‌شویم مانا بودن کار را از دست بدهیم و همچنین اختصاص دادن به زمان خاص باعث می‌شود اثرگذاری کار از بین برود.»
وی افزود: «در عصر امام حسن(ع) معاویه حاکمیت امام را تمکین نمی‌کند و کار را به جدال نظامی می‌کشاند. امام به ناچار به سمت تجهیز سپاه می‌رود. امام، امام جهاد است. صحبت‌های اخیر که گفتند امام رفت مسجد و سخن گفت مردم همه صلح را می‌خواهند، اینطور نیست. امام مردم را به جهاد دعوت کردند و کسی جواب امام را نداد. مردم گرایش به سمت جهاد ندارند و این باعث می‌شود فعالیت ۵ سال گذشته معاویه در اغتشاش و برهم‌زدن امنیت عمومی جامعه اسلامی، ناامنی و اختلال در امنیت روانی جامعه به ثمر بنشیند. دشمن زمانی صلح را علم می‌کند که در یک قدمی شکست است چون می‌داند با گزینه نظامی شکست می‌خورد، درنتیجه بحث صلح را به میان می‌آورد. صلح یک راهبرد دشمن است.»
سبحانی‌صدر بیان کرد: «تعبیر امام خامنه‌ای(مدظله العالی) از شرایط کنونی کشور این است که: شرایط ما، شرایط جنگ احزاب است نه شرایط صلح حدیبیه. یعنی شرایط مقاومت است نه کرنش و سازش. راهبرد مقاومت است نه صلح. بعد از جنگ احزاب صلح حدیبیه مطح شد و صلح از طرف دشمن بود. در آن زمان پیامبر صلح را پذیرفت چون از یک جایگاه برتر و دست قدرتمند آن را پذیرفته، و بعد صلح گسترش اسلام در مدینه را مشاهده می‌کنیم و کل حجاز را اسلام فرا می‌گیرد و این می‌شود امنیت صلح.  در عصر امام حسن(ع) امام بعد از سخنرانی در مسجد شروع به تجهیز سپاه می‌کند. مردم الان صلح را نمی‌خواهند امام، امام مجاهد است نه امام صلح. اگر امام صلح را بپذیرد یعنی حاکمیت طاغوت و شیطان بزرگ را پذیرفته است و با این‌کار حاکمیت سیاسی اهل بیت تمام و حکومت اسلامی به حاکمیت طاغوت واگذار می‌شود. صلح امام حسن(ع) براندازی بود نه صلح و تطبیق امروزی مسئولان. آیا مسئولان الان دنبال براندازی حکومت اسلامی هستند و واگذاری آن به شیطان بزرگ یا تطبیق‌شان غیر از آن است؟!»
نویسنده کتاب پس از چهل سال گفت: «در آن زمان دشمن جنگ رسانه‌ای راه انداخت تا با اختلال در دستگاه محاسباتی مردم کاری کند تا امام صلح را بپذیرد. یک‌سری اتفاقات رخ داده که کار رسانه‌ای کنند تا بگویند امام نمی‌تواند در جامعه امنیت برقرار کند و روی نقاط حساس مردم دست می‌گذراند تا بدین‌طریق مردم را به نقطه‌ای برسانند که برای مردم رفاه و امنیت مهم باشد و فرقی نکند بر سر کار حکومت چه کسی نشسته است.»
سبحانی‌صدر در ادامه خاطر نشان کرد: «طبق اسناد تاریخی در ماجرای صلح امام حسن(ع)، پیشنهاد صلح از سوی معاویه مطرح شد تا با ایجاد یک فتنه پیچیده، با کمترین هزینه، به آرزوی حکومت اهل‌بیت(ع) دست یابد. صلح نامه از طرف معاویه می آید که یک برگه سفید امضا است تا مفادش را خود امام بنویسد. بعد عده‌ای آگاهانه یا ناآگاهانه می‌گویند امام صلح را پذیرفت اما این‌طور نبود. امام در این زمان مصلحت ندید با این‌کار مخالفت کند. به گفته یعقوبی، مورخ شیعه، امام زمانی صلح را قبول می‌کند که به ایشان با دشنه حمله می‌کنند و به ران حضرت می‌زنند و امام چنان بیمار می‌شود که بدون کارگزاران دیگر توان جنگ را ندارد و آنجاست که امام صلح را می‌پذیرد. فتنه‌ای با هدف عمومی‌سازی مطالبه صلح از سوی مردم به ثمر نشست. بنابراین پیشوای صلح معاویه است نه امام حسن(ع)، چرا که مفهوم پذیرش صلح برای آن امام بزرگوار و مقتدر، همانا انتقال حکومت از اهل بیت(ع) به دست شیطان بزرگ بود. مگر حسین بن علی(ع) نفرمود: کسی همچون من با کسی چون یزید بیعت نمی‌کند. آیا امام حسن(ع) مثل امام حسین(ع) و معاویه مثل یزید نبود؟! پس راهبرد امام حسن(ع) هم صلح نبوده، مگر به‌خاطر مصلحت حفظ جان جمعیت اندک شیعیان که حدود ۲۰-۳۰ نفر در آن زمان بودند.»
وی همچنین گفت: «شرایط ما شرایط عصر امام حسن(ع) نیست. نسبت پیروان امام حسن(ع) اندک بودند و سایر مردم را توانستند از طریق مطالبات تغییر دهند. ما امروز چنین شرایطی نداریم که خواهان صلح می‌شوند. تشبیه عصر امروز ما به عصر امام حسن مجتبی(ع) تشبیه غلطی است که می‌خواهند با این تشبیه صلح را به جامعه القا کنند و این اتفاق نخواهد افتاد.»
سبحانی‌صدر به این نکته اشاره کرد که: «وعده‌های دروغین برای رسیدن به رفاه به مردم می‌دهند تا بدین‌صورت بگویند اگر معاویه (شیطان بزرگ) حکومت را بگیرد شما در رفاه خواهید بود. جالب است بدانید که این الفاظ امروزه نیز عیناً تکرار شود. آنجا که نتانیاهو می گوید ما آب شیرین را به مردم ایران خواهیم داد. وعده دروغین برای رسیدن به رفاه است تا حکومت را بدست بگیرند. اینجاست که امام خامنه‌ای فرمودند: مشکلات ما بیرون از مرزها است ولی راه‌حل آن در داخل است و اگر ما در مقابل دشمنان تسلیم شویم سفره مردم از این کوچکتر خواهد شد.»
سبحانی‌صدر در انتها گفت: «ما پیشوای خود را انتخاب کرده‌ایم. یک نفر با تأسی به پیشوای خود، با هزاران حیله و نیرنگ، افکار مردم را به سوی صلح با شیطان بزرگ سوق می‌دهد تا امام مسلمین را ناچار به پذیرش سازش و صلح نماید و دیگری در هجوم این همه بی‌بصیرتی با بصیرت در کنار امام خویش باقی می‌ماند؛ بنابراین باید بصیرت را به جامعه اسلامی القا نماییم تا حیله‌های دشمن به ثمر ننشیند.»

استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری، تحلیلی وطن آزاد