شما اینجا هستید

خبرخوان » کشف و شهود مناظر در ذهنیت هنرمند

به گزارش «وطن روز» به نقل از ایرنا، تازه‌ترین نمایشگاه نقاشی‌های آرمان یعقوب پور با عنوان از مجاز تا واقعیت هفتم آبان افتتاح شد و تا هفتم دی در سایت گالری گلستان به صورت مجازی برپاست.

آرمان یعقوب پور هنرمند نقاش در سال های اخیر با تمرکز بر منظره نگاری توانسته است آثار خود را با تکیه بر امکان های مینیمالیستی و نحوه رنگ گذاری بر بوم، در منظومه ای به گرد هم درآورد. واضح است هنرمند تلاش دارد با مداومت در این رویکرد نقاشانه برای خود امضای هنری تعریف کند، هرچند در هنر معاصر کمتر به داشتن استایل شخصی تاکید می شود و معمولاً ایده، رویکرد هنری را می سازد.

منظره نگاری را می توان از ابتدای مواجهه بصری انسان با طبیعت تا به امروز مهمترین ژانر هنری تعریف کرد که در دوره های مختلف همچون بازنمایی، فرانمایی، فرمالیست ها، هنر مفهومی و معاصریت در هنر، همچنان مورد توجه قرار دارد که در تاریخ هنر از عینیت گرایی تا ذهنیت گرایی میان یک امر زیبا و یک امر والا شاهد دگرگونی بوده و توانسته است به صورت نمادین نیز به خوانشی فرهنگی و سیاسی در یک وضعیت بدل شود.

آثار یعقوب پور هر چند در تکنیک از یک وحدت فرمی پیروی می کنند ولی درون مایه مناظر روی بوم از ذهنی متلاطم فرمان می گیرد که میان واقعیت و انتزاع در حال حرکت است. نشانی مناظر یعقوب پور گاه همین نزدیکی ست؛ گاه ناکجاآبادی است که در ذهنیت یعقوب پور کشف و شهود شده است.

زمختی و برجستگی های رنگ های نقاشی های یعقوب پور از سطح بوم اولین مواجهه مخاطب با اثر را رقم می زند که تاکید این هنرمند بر این شیوه رنگ گذاری بدوی بر روی بوم نقاشی، می تواند با بزرگنمایی «ماده» به عنوان عنصر تشکیل دهنده طبیعت؛ از یک زیبایی شناسی در اثر به تاویل برای مخاطب منتهی شود.

منظره نگاری های مینیمالیستی این هنرمند در یک جستجوی تاریخی برای مخاطب به آثار مدرنیستی قرن نوزدهم منظره نگاری ارجاع می دهد که زیبایی شناسی مسئله هنرمند است و تلاش می کند هر آنچه احساس می کند را در بوم نقاشی جستجو کند تا جایی که نقاشی ها می توانند مخاطب را با یک احساس و هیجان همنشین کنند.

یعقوب پور متولد ۱۳۴۹ در بروجرد است و پس از ورود به رشته نقاشی دانشکده هنرهای زیبای تهران، تحصیلات خود را تا مقطع دکتری پژوهش هنر ادامه داد و عضو هیئت علمی دانشگاه شد. علاقه یعقوب‌پور به طبیعت‌گرایی باعث شد تا موضوع پایان نامه دکتری خود را «تأثیر عوامل سیاسی و اجتماعی روی منظره‌پردازی معاصر ایران» انتخاب کند.

استفاده از خبر با ذکر منبع بلامانع است

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری، تحلیلی وطن آزاد